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Dr. Nina Seiler studierte Slavische Sprach- und Literaturwissenschaft und Populäre Kulturen in Zürich und Krakau. Danach arbeitete sie im Rahmen des Doktoratsprogramms Gender Studies an ihrer Dissertation zu feministischer Kritik in der polnischen Literaturwissenschaft der 1990er Jahre (2012-2017). In dieser Zeit forschte sie für eineinhalb Jahre in Warschau am Institut für Literaturforschung der Polnischen Akademie der Wissenschaften IBL PAN (2015-2016) und assistierte anschliessend für ein Jahr am Slavischen Seminar der UZH. Ihre Dissertation erschien 2018 unter dem Titel Privatisierte Weiblichkeit. Genealogien und Einbettungsstrategien feministischer Kritik im postsozialistischen Polen im transcript Verlag und wird momentan ins Polnische übersetzt.
Zurzeit ist Nina Seiler wissenschaftliche Mitarbeiterin (Postdoc) im SNF-Projekt Krise und Communitas. Performative Konzepte des Gemeinschaftlichen in der polnischen Kultur seit Beginn des 20. Jahrhunderts an der Assistenzprofessur Interart (Osteuropa) der UZH. In ihrem aktuellen Forschungsprojekt untersucht sie Transgressionen des humanistischen Paradigmas in den polnischen Künsten um das Jahr 1968.
2018-2022: SNF-Projektförderung (Krise und Communitas / Negierte Gemeinschaft)
2020: Travel Grant GRC UZH
2018: Übersetzungsförderung Geisteswissenschaften International, Börsenverein des Deutschen Buchhandels
2017: Seed Money UZH (Krise und Communitas)
2013-2016: Forschungskredit Candoc UZH
2015-2016: Doc.Mobility SNF
2015: Swiss-European Mobility Programme
2009-2010: Regierungsstipendium Polen
Polnische Literatur, insb. des 20. Jahrhunderts; Feministische Kritik, Gender Studies; Wissensgeschichte, Ideentransfer und Intertextualität; Poetologien und Affekte; Postcolonial Studies; Kultur der Volksrepublik Polen; Science Fiction.
The book project concentrates on the paradigmatical shifts that took place during the crisis of “March 1968” in socialist Poland. “March 1968” in Poland marks the repression of a movement for reform and an officially promoted anti-Semitic campaign. The generational shift in the wake of the March events formed a new elite that differed from the old nomenclature not only in social and often ethnic background; it also had a mainly instrumental approach towards the communist project. Ethno-nationalist narratives joined the communist doctrine as a means of wielding power.
Due to the intensity of propagandist re-definitions of events and figures, during which the “March” affairs were officially silenced or distorted, the trust in language was lost in wide parts of society. A layer of ideological language scripts took over verbal communication, splitting away the officially propagated reality from life experiences that remained unverbalised. Verbal language was no longer a means of affective interhuman exchange and bonding.
Together with an ongoing crisis in the private sphere, the shock of 1968 resulted in a crisis of communication and association. This manifested itself in strategies of dissociation and isolation in literature, theatre and film of the late 1960s and early 1970s. The fellow human often figured as a disturbance and social entanglements as a threat to the subject. Humanist convictions seemed corrupted by the political project. Instead, in some works we encounter a network of things, animals, mathematical formulae, ghosts or alien beings that replace man and human reason as the ordering force in the world.
Thus, the book project reads March 1968 as a trigger for a “transhumanist” path in cultural production, as the human need for association turned to the non-human while humanism lingered as a broken promise. This resulted in a puncturing of the borders of the human(ist) in cultural texts – a tentative, non-verbal reaching out for the non-human other without yet giving up a human-centred perspective that will be conceptualised as “transhumanism”. The book project reframes histories of posthumanist epistemologies by considering a specific Central European context, where memories of the Second World War mingled with mechanisms of social immunisation and emerging phantasmata of prosperity, technological progress and consumerism.
„Teorie płci między tradycją a postępem. Strategie polonistyczne“, in: Giger, Markus/Kosáková, Hana/Příhoda, Marek (Hg): Slované mezi tradicí a modernitou (= Konference mladých slavistů Band 9 / Russia Altera Band 25), Červený Kostelec, Prag: Pavel Mervart 2014, S. 107–113.
Übersetzungen u.a. in:
„Gegen das Begehren anjoggen“, novinki-blog, 16.01.2014.